De metaverse biedt een nieuwe wereld van beleggingskansen op het gebied van sociale media, e-commerce, leren op afstand en werken.
Zin om op een zwoele zomerdag met een oude vriend aan de oevers van de Seine te gaan lopen? Misschien is het winter en wonen jullie allebei niet in Parijs, maar dat hoeft je niet tegen te houden. Welkom in de wereld van de metaverse – het nieuwe fenomeen in de digitale wereld. De metaverse is waar de fysieke en digitale wereld samenkomen in virtuele en augmented reality (VR en AR). Het is een plek die een gevoel van nabijheid en onderdompeling biedt – een gedeelde virtuele omgeving die volgens ons in de volgende vijf tot tien jaar de opvolger van Internet 3.0 zal worden.
Terwijl het afgelopen decennium volledig in het teken stond van digitalisering, zou het volgende wel eens rond de metaverse kunnen draaien. Het concept wint bijzonder sterk aan populariteit bij GenZ– de generatie die tussen eind jaren 90 en begin 2010 werd geboren en nu een derde van de wereldbevolking vertegenwoordigt. Echte digital natives zijn al vertrouwd met virtuele omgevingen via digitale streaming en social media-platforms zoals Instagram en Snapchat, maar ook via videogames zoals Fortnite en Roblox, waar ze eigen avatars kunnen bedenken en creëren.
Volgens onderzoek van Bloomberg zou de wereldwijde metaversemarkt tegen midden de jaren 2020 kunnen groeien tot ongeveer 800 miljard dollar (Afb. 1). Dat is een grote kans voor de digitale industrie – en voor wie daarin belegt. Zo groot eigenlijk dat het moederbedrijf van Facebook zijn naam heeft veranderd in Meta. De visie van het bedrijf op de metaverse van de toekomst omvat digitale avatars, VR-brillen en onderdompelende ervaringen via sociale netwerken, gaming en fitness, met extra monetisatiemogelijkheden via e-commerce.
Lees hier meer.