Het doel van het European Long Term Investment Fund ("ELTIF") was een consistente manier te bieden om langetermijninvesteringen in private activa in EU-lidstaten te doen en de toegang tot een bredere doelgroep te vergroten, inclusief particuliere beleggers. De regelgever hoopte dat de ELTIF-structuur de tweeledige doelstelling zou vervullen van het stimuleren van de reële economie en het ondersteunen van de 'democratisering' van private activa voor een grotere groep beleggers. De ELTIF 2.0-regelgeving heeft tot doel enkele obstakels in de oorspronkelijke regelgeving weg te nemen. De meest significante veranderingen kunnen worden onderverdeeld in de volgende vier belangrijke categorieën:
- In aanmerking komende activa: De definitie van wat als een in aanmerking komende belegging wordt beschouwd, wordt uitgebreid om aanvullende beleggingscategorieën op te nemen, zoals FinTech, bepaalde gesecuritiseerde activa en groene obligaties.
- Beleggingsbeperkingen en diversificatie: Diverse wijzigingen worden geïntroduceerd om meer flexibiliteit te bieden in activaspreiding en structureringsopties.
- Distributie en marketing: ELTIF 2.0 schrapt het minimale investeringsbedrag per investeerder (voorheen €10.000) en ook de ELTIF-specifieke geschiktheidsbeoordeling, die distributeurs verplichtte ervoor te zorgen dat investeerders met een portefeuille van minder dan €500.000 niet meer dan 10% van hun totale activa in ELTIFs investeerden.
- Liquiditeit: De oorspronkelijke regelgeving stond alleen closed-ended fondsen toe, maar de nieuwe regels introduceren de mogelijkheid van terugkopen vóór het einde van de vaste looptijd van een fonds.
Zijn er nog onzekerheden?
Hoewel de ELTIF 2.0-regelgevingstekst is gepubliceerd en op 10 januari 2024 van kracht wordt, zijn er nog enkele aspecten die verduidelijking behoeven. Dit omvat onder andere:
Beleid en levensduur van ELTIFs voor terugkopen: Belangrijke termen zoals minimale aanhoudingsperioden, minimale kennisgevingsperioden, criteria om het maximale percentage toegestane terugkopen te bepalen, vereiste anti-verwateringsmechanismen en andere passende liquiditeitsbeheertools.
Voorziening van secundaire markten:
De omstandigheden en processen voor ELTIF-managers/administrators die een dienst willen aanbieden om verzoekingen tot terugkopen van vertrekkende investeerders te matchen met inschrijvingsverzoeken van potentiële investeerders, en de informatie die aan beleggers moet worden bekendgemaakt in een dergelijk scenario.
Kosten:
De definitie en berekeningsmethoden voor kosten, evenals hoe kosten aan investeerders moeten worden gepresenteerd. Hieronder vallen opstartkosten, kosten met betrekking tot de verwerving van activa, beheer- en prestatievergoedingen en distributiekosten, evenals andere uitgaven.
ESMA heeft op 23 mei 2023 een consultatie uitgebracht over de ontwerpversie van de
Regulatory Technical Standards (RTS) en heeft feedback gevraagd aan belanghebbenden uit de sector, die is verstrekt. Pas wanneer de definitieve versie is gepubliceerd, zullen we weten wat onder de nieuwe regelgeving zal worden toegestaan.
Zal de ELTIF 2.0 alle problemen oplossen?
De hervormde 2.0-regelgeving is bedoeld om ELTIFs te verbeteren voor zowel vermogensbeheerders als investeerders. Voor vermogensbeheerders zal de verhoogde flexibiliteit om te investeren in een breder scala aan activa, met name onderliggende fondsen, hen helpen private beleggers efficiënte toegang te bieden tot het breedst mogelijke scala aan beleggingsmogelijkheden.
De verwijdering van het minimale investeringsbedrag en de afstemming van de geschiktheidsbeoordeling op MiFID stellen een breder scala van vermogensbeheerders in staat ELTIFs aan een breder scala van geschikte investeerders aan te bieden.
De voltooiing van de RTS, en met name de regels rond terugkopen en liquiditeit, zal cruciaal zijn om het volledige succes van de bijgewerkte regelgeving te waarborgen. Met name voor particuliere klanten kan het gebrek aan terugkoopmogelijkheden een grote zorg zijn bij levensgebeurtenissen zoals scheiding of overlijden; om deze reden kunnen open-end evergreen fondsen de voorkeur hebben.
Met verstandige regels die flexibiliteit in evenwicht brengen met gepast risicobeheer en investeerdersbescherming, geloven we dat de introductie van liquiditeitsopties een bepalend verschil kan maken voor de populariteit en schaalbaarheid van ELTIFs.
Ondanks deze welkome hervormingen blijven enkele belangrijke uitdagingen voor de ELTIF bestaan. ELTIFs zullen nog steeds hooggekwalificeerde beheerders nodig hebben om de behoeften van particuliere investeerders te begrijpen. Naarmate de nieuwe regels de mogelijkheid voor distributie naar een breder scala van klanten vergroten, wordt het belangrijker dan ooit om investeerders op een meer schaalbare manier aan boord te brengen, rekening houdend met zowel hun operationele als investeringsbehoeften. Om volledig te profiteren van de brede distributie die de ELTIF-regelgeving beoogt te bereiken, moeten beheerders proactief nadenken over het structureren van fondsen met de juiste lokale eisen ingebouwd.
Over het geheel genomen is duidelijk dat de nieuwe regels zijn ontworpen om het gemak en de kwaliteit te verbeteren voor zowel beleggingsmanagers, vermogensbeheerders als hun cliënten. We geloven dat de finalisering van de liquiditeitsregels en de aanpasbaarheid van beleggingsmanagers aan de behoeften van particuliere klanten bepalende factoren zullen zijn voor de effectiviteit van de ELTIF in het bevorderen van de democratisering van private activa.
Lees meer in het artikel ELTIF 2.0: what does it mean for investors? van Jen Appleton, Product Manager, Private Assets bij Schroders.