2020 wordt voor China een interessant beleggingsjaar.
Ondanks aanhoudende volatiliteit, het feit dat het handelsconflict maar boven de markt blijft hangen en de angst voor economische vertraging, wordt 2020 voor China een interessant beleggingsjaar. Dat zegt Bin Shi, hoofd Chinese Aandelen van UBS Asset Management in zijn outlook voor komend jaar waarin hij voor beleggers vijf belangrijke punten aanstipt.
Omarm volatiliteit
De strijd tussen de VS en China houdt aan, omdat de VS met de steeds belangrijkere rol van China in de wereldeconomie in zijn maag zit. Oplaaiende handelsspanningen zijn niet van de baan en daarmee ook de volatiliteit niet. Het fenomeen volatiliteit is zeker niet nieuw in de door particuliere beleggers aangestuurde Chinese markten. Beleggers die in staat zijn om alle ruis te negeren kunnen die volatiliteit positief inzetten door actief in kwaliteitsbeursfondsen te beleggen in periodes dat ze ondergewaardeerd zijn.
Accepteer een tragere groei in China
De zwakkere groeivooruitzichten van de afgelopen jaren zijn voor beleggers juist een positieve ontwikkeling. China transformeert van de productieplaats van de wereld naar een moderne duurzame economie die drijft op de dienstensector. Beleggers die zich concentreren op wat werkelijk belangrijk is en die zich niet laten leiden door negatieve berichtgeving over de Chinese groei, zullen profiteren.
Focus op wat ertoe doet
De werkelijke motor van de Chinese economie wordt aangedreven door de binnenlandse groei en niet door handelsconflicten. Het is die verschuiving die de afgelopen vijf jaar beslissend is geweest en die voor langetermijnbeleggers belangrijk is. In 2018 bedroegen de binnenlandse bestedingen zo’n 53,6% van het totale Chinese bbp ten opzichte van respectievelijk zo’n 69,4% en 68,7% in de VS en Japan. Van cruciaal belang is hoe die inhaalslag de komende jaren wordt bereikt.
Houd vast aan langetermijnfactoren
Aan de hand van fundamentele research naar de langetermijnfactoren van de groei signaleren we verschillende economische drijvers die de komende jaren allemaal intact blijven:
- De vergrijzing van de Chinese bevolking leidt tot meer vraag naar ouderenzorg, medische producten en verzekeringen.
- Automatisering en robotica zorgen niet alleen voor een hogere productiviteit, maar ook voor een andere manier van zaken doen in uiteenlopende sectoren met als resultaat: een betere dienstensector.
- “Premiumisatie”: de aanhoudende vraag naar hoogwaardige producten wordt gedreven door stijgende inkomens en de wens van steeds meer mensen om de eigen sociale klasse te ontstijgen. Ondanks de algemene daling van de autoverkopen in China, wist luxe-automerk Mercedes Benz in het derde kwartaal een omzetstijging te behalen van 12,9%.
Let op kwaliteit
Veel bedrijven zullen profiteren van de bovenstaande trends, maar het is nog maar de vraag welke bedrijven op de lange termijn als winnaars uit de bus komen. Kwaliteit wordt een belangrijke onderscheidende strategische factor. Naarmate de concurrentie toeneemt, kunnen topbedrijven hun marktaandeel vergroten, met name in sectoren als verzekeringen en onderwijs.