Dit artikel wordt u aangeboden door Van Lanschot Kempen Investment Management.

Kempen: Het beste van twee werelden - Maatschappelijke impact én rendement

Artikel over de eerste Global Impact Dag georganiseerd door Kempen.

Een marktconform rendement en een positieve maatschappelijke impact. Het kan. En Kempen doet het. In 2017 heeft Kempen met dit doel de Global Impact Pool opgezet. Beleggers in en de beheerders van de Global Impact Pool kwamen op 6 juni 2019 bij elkaar in Amsterdam om terug te kijken op het eerste jaar van het fonds.

Het verhaal van WorldRemit en zijn oprichter Ismail Ahmed leest als een filmscript. In 1988 kwam hij als vluchteling van Somalië naar Groot-Brittannië. Hij vond er werk en stuurde het geld dat hij zelf niet nodig had, naar zijn familie in zijn vaderland. Dat kostte hem niet alleen elke keer veel tijd om naar het kantoor te gaan dat de transfer regelde. Dat kantoor rekende ook nog eens een provisie van meer dan 10 procent.

Het gaat niet om een marginale markt. De transfer van geld uit rijke naar arme landen is een belangrijke inkomstenbron voor gezinnen in die landen. Het gaat om miljarden dollars, meer dan al het geld dat aan ontwikkelingssamenwerking wordt besteed. Dat moet slimmer kunnen, bedacht Ahmed. Hij verdiepte zich in de markt van het internationaal geld overmaken en broedde op ideeën hoe hij moderne technologie zou kunnen inzetten om de transfer simpeler, sneller én goedkoper te maken.

Ondertussen had Ahmed werk gevonden bij de Verenigde Naties. Maar toen hij daar corruptie aan de kaak stelde, kostte het hem zijn baan. Hij spande een rechtszaak aan en kreeg als compensatie voor oneerlijke behandeling US$ 200.000 mee. Daarmee startte hij in 2010 WorldRemit, een dienst voor internationale geldtransacties via de mobiele telefoon. Klanten betalen een vergoeding van 2 à 3 procent van het bedrag dat ze overmaken. Dat is veel minder dan de 10 procent of meer bij traditionele transferkantoren.

 

PRACHTIG VOORBEELD

‘WorldRemit is een prachtig voorbeeld hoe financieel en maatschappelijk rendement hand in hand kunnen gaan’, zegt Nick Moon, partner bij LeapFrog Investments. Moon was te gast bij de eerste Impact Dag die Van Lanschot Kempen op 6 juni organiseerde. Ismail Ahmed zou zelf ook komen, maar moest wegens ziekte afzeggen. LeapFrog Investments investeert in bedrijven in Afrika en Azië die expliciet tot doel hebben om een sociale impact te realiseren en te verbeteren. De investeerder focust daarbij op financiële diensten en gezondheidszorg. LeapFrog is een toonaangevende impactinvesteerder. De Global Impact Pool heeft een deel van het beheerde vermogen ondergebracht bij deze investeerder, die tien jaar geleden het licht zag. ‘Onze oprichter Andy Kuper werkte in India aan een irrigatieproject’, vertelt Moon. ‘Boeren die participeerden hadden 90 procent kans op succes. Toch deden er maar heel weinig mee. Die 10 procent kans op mislukking was een te groot risico. Een mislukte oogst zou hen gelijk in de armoede storten.’

Een verzekering zou de boeren over de streep trekken en hun levensomstandigheden aanzienlijk verbeteren, bedacht Kuper. Financiële diensten zoals verzekeringen waren nauwelijks ontwikkeld in India. Kuper zag een enorm potentieel om mensen met een laag inkomen te ondersteunen en tegelijkertijd commercieel succesvol te zijn. Vanuit die gedachte zette hij met enkele anderen LeapFrog Investments op. Het doel: investeren in bedrijven die profit with a purpose nastreven.

 

MOOI TRACKRECORD

Dit jaar lanceerde LeapFrog zijn derde investeringsfonds, Emerging Consumer Fund III. De inzet was om US$ 600 miljoen op te halen. Het werd US$ 700 miljoen. ‘We hebben de afgelopen tien jaar een mooi trackrecord opgebouwd met financieel rendement én impact’, verklaart Moon de belangstelling in de markt. ‘Tegelijk zien we dat institutionele beleggers en family offices nadrukkelijker stilstaan bij het maatschappelijk effect van hun beleggingen.’

LeapFrog belegt vooral in bedrijven in de financiële dienstverlening en de gezondheidszorg. ‘We kiezen bedrijven die vooral consumenten bereiken met een inkomen van US$ 2 tot 10 per dag', legt Moon uit. ‘Daar zit een enorme groeipotentie. Voor ons is cruciaal dat bedrijven echt een sociale impact willen maken. Daarbij kijken we onder meer naar good governance en de kracht van het management, maar ook naar de kwaliteit van de producten of diensten en de bescherming van de consumenten.'

 

WAT VINDT DE CONSUMENT?

LeapFrog heeft een eigen systematiek ontwikkeld om investeringsbeslissingen te ondersteunen. FIIRM. De afkorting staat voor Financial, Impact, Innovation en Risk Management. Een belangrijk aspect bij de bepaling van de impact zijn de consumer insights; wat vindt de consument ervan?

Lees hier verder.